2007-06-16

Egentligen publicerat den 11 juni 2007

Variant på en engelsk folkvisa:

Two blind mice
two blind mice
see how they run
see how they run
they both ran after the father's wife
who cut off his tail with a carving knife
have you ever you seen such a thing in your life
as one neutered mouse
one neutered mouse.

Jaja. Det här publiceras ju faktiskt hela fem dagar senare, och texten har hunnit bli mer än inaktuell. Falsk rentav. Men eftersom även Galileo Galilei hade fel och ändå har gått till historien som en gigant och har sitt finger utställt i närheten av Uffizierna (jodå, på naturvetenskapliga museet i Florens) är det förmodligen bäst att pubba sig i alla fall. Gigantism i efterhand. Mitt långfinger är inte så dumt heller.

Nyligen hörde jag historien bakom den ursprungliga varianten på den här visan. Vill minnas att det hade någonting med pesten att göra, men har som vanligt svårt för att erinra mig. Lite passande det med, men: det finns bot mot pest nu för tiden. Fågelinfluensa är en annan sak. Vogelgrippe.

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Nej, det är inte Three Blind Mice, det är A ring, a ring of roses... som handlar om pesten. Erinrar jag mig plötsligt.

Kreativt cover på muslåten förresten. Sånt är alltid intressant att få ta del av.

Roger Sjölander sa...

Asch då, så var det ju. Nåja. Visst förtar det verkan en aning, men inte något av sakförhållandet, som ju är gott.