2009-03-12

Konst


Eftersom jag vaknade tidigt och utan snus – en ovanlig kombination, märkligt även som enskilda företeelser – satte jag mig i bilen, åkte iväg till centralorten och fick på radion höra ett reportage om försäljningen av galleristen Eva af Buréns samling, som gick för 40 miljoner totalt. Reportern tyckte det var märkligt att "folk hade så mycket pengar", men pengar finns det ju alltid, även i dåliga tider.

Dyrast av alla verk var Yves Kleins "IKB 64" (ett märkligt namn: det kan helt enkelt vara katalognumret, jag vet inte), som betingade 9,5 miljoner. Karln har tydligen uppfunnit en egen blå färg, Kleinblått, som inte finns att få någon annanstans. Se och njut, tavlan återges uppe till höger.

Ja alltså. Det händer att jag köper konst själv numer, eftersom jag till skillnad från tidigare stunder i livet faktiskt har en inkomst, men det här verket skulle jag inte ha köpt oavsett pris. Det är ingen markering av dess kvalitet, som jag anser mig inte kunna bedöma eftersom jag inte vet ett skvatt om konst eller dess teori, bara att estetiken faller på hälleberget vad mig anbelangar. Jag blir desto mer begeistrad över verken som Nasa har att erbjuda. Bilden här föreställer till och med något: Sombrerogalaxen (Messier 104) i stjärnbilden Jungfrun.

Den riktigt uppmärksamma observerar dessutom att jag på den stora bilden har ändrat den första bildpunkten längst uppe till vänster. Äkta Kleinblått. Det bjuder jag på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv väntar jag fortfarande påa tt få köpa kläder eller tyger med supersvart. Allra helst svart med supersvart mönster.

Och den där blå bildpunkten ville inte synas här.